صفحه اصلی > اطلاعات و اقتصاد و بازرگانی و بورس و سرمایه : وام خرید کالا چیست و نحوه دریافت آن چگونه است؟

وام خرید کالا چیست و نحوه دریافت آن چگونه است؟

وقتی که در مدت زمانی کوتاه باید وسایل مختلف برای خانه بخرید، احتمالا با قیمت‎های بالا رفته و تنوع گیج‌کننده کالاها مواجه شده‌اید. خیلی از ما دوست داریم که به جای یکباره پرداخت کردن یک مبلغ بزرگ برای چند وسیله خانگی، آن را به صورت اقساطی بدهیم. چند سالی است که بانک‌ها و موسسات مالی برای رفع این چالش «وام خرید کالا» به مشتریان خود ارائه می‌دهند. این وام با مبالغ مختلف اهدا می‌شود و در واقع نوعی اعتبار است که می‌توانید با آن از فروشگاه‌ها وسایلی مثل یخچال، گاز، وسایل بَرقی خانه و آشپزخانه یا تاسیسِات مختلف را خریداری کنید.

خرید اعتباری کالا برای کسانی مناسب است که در آستانه خرید جهیزیه هستند، می‌خواهند وسایل خانه را نو کنند یا به دلیل خرابی، نیاز دارند در مدتی کوتاه چند وسیله را در خانه بخرند. بانک‌ها و موسسات مختلفی هستند که این وام را ارائه می‎دهند و البته هرکدام شرایط ویژه‌ای دارند. این مطلب را تا انتها بخوانید و بهترین و ساده‌ترین مسیر دریافت وام خرید کالا را انتخاب کنید.

خرید کالا قسطی

تعریف وام خرید کالا

وام خرید کالا یکی از انواع نسبتا جدید تسهیلات است که بانک‌ها برای تامین بودجه ضروری (و گاهی فوری) به مشتریانشان می‎دهند. این تسهیلات برای خرید یا تعویض لوازم خانه است، از وسایل بَرقی آشپزخانه گرفته تا مبل و تلویزیون. این‎ها اقلامی هستند که بودجه‎های نسبتا بالا نیاز دارند، مثلا یخچال امروز از ۲۰ تا ۸۰ میلیون تومان در بین برندهای ایرانی قیمت دارد.

بیشتر بانک‌ها این تسهیلات را در قالب یک کارت اعتباری به شما می‎دهند، کارتی که تا سقف مبلغش در فروشگاه‌ها قابل استفاده است. کارت اعتباری فرهنگیان بانک دی، طرح رفاه کارت بانک رفاه، طرح بهارانه بانک آینده و شاپ کارت ملت از جمله این تسهیلات هستند.

مبلغ وام خرید کالا چقدر است؟

احتمالا این سوال، یکی از اولین سوال‌های شما در مورد تسهیلات خرید کالاست. اصلا ارزشش را دارد که چنین وامی را بگیریم؟

بسته به بانکی که از آن وام می‌گیرید، این مبلغ می‌تواند از ۱ تا ۲۰۰ میلیون تومان باشد. بعضی از بانک‌ها هم چند طرح با ارقام مختلف دارند تا با شرایط مورد نظرتان یکی از آن‌ها را بگیرید. مثلا اگر یک ضامن داشته باشید می‌توانید وام ۱۰ میلیونی بگیرید و با دو ضامن، این رقم را تا ۳۰ میلیون تومان هم بالا ببرید.

خرید قسطی کالا

وام خرید لوازم منزل در چند بانک مختلف

بیشتر بانک‌های دولتی و خصوصی ایران این روزها وام خرید لوازم منزل را با شرایط مختلف می‌دهند. بیایید چند مورد از این مدل تسهیلات و شرایطشان را به صورت خلاصه با هم بخوانیم:

  • شاپ کارت ملت: در این کارت تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار خرید وجود دارد، و بازپرداخت آن هم تا ۳۶ ماه زمان دارد (البته هرچه زمان بازپرداخت بیشتر باشد سود هم بالاتر می‌رود). این تسهیلات نیازی به سپرده ندارد، اما یک ضامن رسمی می‌خواهد.
  •  آینده داران بانک آینده: این تسهیلات برای خرید حضوری از فروشگاه‎ها و هایپراستار بازار بزرگ ایران مال (در تهران) است. مبلغ این خرید اعتباری از ۱ تا ۵۰ میلیون تومان است. بازپرداخت این وام هم از ۶ تا ۲۴ ماهه است.
  • طرح رفاه کارت بانک رفاه: این طرح برای حقوق‎بگیران و بازنشستگان تامین اجتماعی است که حقوق آن‎ها به کارت رفاه واریز می‎شود. با رفاه کارت، می‌توانید تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید کالا بگیرید. تضمین این وام هم فیش حُقوقی خود فرد خواهد بود.
  • کاپ کارت بانک پاسارگاد: این طرح که با اسم‌ «کارت ارزان قیمت پاسارگاد» هم شناخته می‌شود، یک تسهیلات حدود ۳۵ میلیونی است که برای خرید کالا به دارندگان حساب در بانک پاسارگاد داده می‌شود. این تسهیلات به ضامن رسمی نیاز دارد و بازپرداختش هم ۳۶ ماهه خواهد بود. اقساط تقریبا یک میلیونی این وام، آن را به یک گزینه خوب برای خرید لوازم منزل با اقساط مناسب تبدیل کرده‌اند.

مدارک مورد نیاز برای خرید اعتباری کالا

بیشتر بانک‌ها برای دادن وام خرید لوازم منزل، از فرد ضامن رسمی می‌خواهند، مگر این که خود بانک پرداخت‌کننده حقوق او باشد (مثلا بانک رفاه برای بازنشستگان تامین اجتماعی). شرایط و مدارک خاص وام خرید کالا بستگی به بودجه بانک و قوانین داخلی آن دارد، اما به صورت کلی می‌توان گفت که این مدارک همیشه مورد نیاز هستند:

  • پیش‌فاکتور خرید کالا از فروشندگان معتبر (برای بعضی از بانک‌ها)
  • مدارک اشتغال (گواهی اشتغال به کار، کسر از حقوق و…)
  • ضامن رسمی (یک یا دو نفر بسته به مبلغ کالا)
  • اصل و کپی شناسنامه درخواست‌‍کننده و ضامن‎ها
  • نداشتن چک برگشتی، اقساط عقب افتاده یا بدهی بانکی
  • چک صیادی

خرید کالا اعتباری

چطور وام خرید کالا بگیریم؟

ابتدا در مورد بانک اهداکننده وام تحقیق کنید و شرایطش را هم بشناسید (ترجیحا به صورت حضوری به یکی از شعبه‌ها بروید و توضیحات به روز و کامل بگیرید). بعد مدارک و شرایط مورد نیاز را برای دریافت وام فراهم کنید. مثلا در بعضی از بانک‌ها باید مبلغی برابر با سپرده را مسدود کنید تا این تسهیلات برای شما واریز شود. بعضی از بانک‌ها ضامن‌هایی با شرایط خاص می‌خواهند و بعضی‌هایشان هم از شما یک دسته چک می‌خواهند.

با همه مدارک لازم به بانک بروید و فرم درخواست تسهیلات را پر کنید (البته که در بعضی از بانک‌ها فرایند ثبت نام هم آنلاین است) و منتظر صدور کارت اعتباری خودتان بمانید.

ازکی وام: خرید لوازم منزل با اقساط مناسب

می‌خواهید کالاهای مورد نیازتان را برای خانه بخرید اما امکان پرداخت یک‌جا را ندارید؟ ترجیح می‌دهید که در چند قسط و به مرور این مبلغ را بپردازید؟ ازکی وام، امکان خرید اقساطی کالا را فراهم کرده، آن هم با یک فرایند آنلاین و سریع.

در ازکی می‌توانید از ۱0 تا ۷۵ میلیون تومان وام بگیرید و از فروشگاه‌های معتبری مثل پاکشوما، انتخاب، مدما، تکنولایف و… خرید کنید. ضمانت این وام چک صیادی به نام خود شما خواهد بود و مبلغ و زمان بازپرداخت را هم می‌توانید خودتان تعیین کنید.

سوالات متداول

  • وام خرید کالا چقدر است؟

شما می‎توانید با توجه به بانکی که در آن حساب دارید و شرایط و مدارک مورد نیاز، از ۱ تا ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید اعتباری کالا بگیرید.

  • از کجا بفهمم که بانک من وام خرید کالا می‏‎دهد؟

بهترین راه، مراجعه حضوری به نزدیک‎ترین شعبه بانک یا دریافت اِطلاعات از وب‌سایت است. بانک‎ها معمولا طرح‌های جدیدشان را در سایت اطلاع‌رسانی می‌کنند.

  • آیا می‎توانم کارت اعتباری خودم را نقد کنم؟

اگر تسهیلات شما به صورت کارت اعتباری داده شده، با آن فقط می‎توانید از فروشگاه‌ها کالا بخرید و امکان دریافت نقدی پول وجود ندارد.

امتیاز شما

دیدگاهتان را بنویسید